Protectia se poate obtine numai prin inregistrare, aspect ce implica, in primul rand, depunerea unei cereri la OHIM, iar simpla utilizare a acesteia nu da nastere implicit si unui drept de protectie. Inregistrarea unei marci comunitare produce aceleasi efecte in intreaga Uniune Europeana, respectiv nu poate fi inregistrata, transferata, nu poate face obiectul unei renuntari, al unei decizii de revocare a drepturilor de titular sau de nulitate si folosirea sa nu poate fi interzisa decat in cadrul Uniunii, in ansambul ei. Cu toate acestea, desi produce efecte in toate statele Uniunii, marca comunitara nu se substituie marcilor nationale din statele membre, ci coexista cu acestea.

Avantajele pentru inregistrarea unei marci comunitare sunt urmatoarele:

  • Aria de acoperire: o marca comunitara acopera intreaga piata a UE, avand 27 de state si peste 350 mil. de locuitori (respectiv, de potentiali consumatori/utilizatori ai produselor sau serviciilor sub marca );
  • Procedura de inregistrare: pentru inregistrare, se foloseste o singura cerere, depusa la un singur oficiu, o singura procedura de inregistrare, o singura limba utilizata in procedura;
  • Costurile: costurile sunt mai mici comparativ cu inregistrarea marcii in fiecare din statele membre UE;
  • Inregistrarea marcii comunitare nu este conditionata de inregistrarea prealabila a marcii la nivel national, respectiv in tara de origine;
  • Cererea poate fi completata si depusa in oricare din cele 23 de limbi oficiale ale statelor membre, cu mentiunea ca procedurile ulterioare sa se desfasoare, la alegerea solicitantului, in una din cele cinci limbi oficiale ale OHIM: franceza, engleza, germana, italiana sau spaniola;
  • Tot ce se intampla cu o marca comunitara inregistrata va avea aceleasi efecte in toate tarile Uniunii Europene;
  • Utilizarea marcii intr-un stat membru determina validitatea marcii in ansamblul Uniunii Europene si permite evitarea decaderii marcii pe motiv de nefolosire pe o perioada neintrerupta de 5 ani.

Marca comunitara poate fi inregistrata de catre orice persoana fizica sau juridica, care are nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene si domiciliul pe teritoriul Uniunii.

Pot fi inregistrate ca si marci comunitare: marci verbale (constituite din cuvinte, combinatii ale acestora, cifre, nume de persoane, sloganuri etc., fara a fi insotite de alte elemente distinctive), marci figurative (constituite din desene, elemente verbale in combinatii cu desene), marci tridimensionale (forma produselor sau ambalajelor, ori alte forme 3D ca pot fi utilizate produselor), culoarea „per se” (combinatie de culori care, prin utilizare, a devenit distinctiva pentru anumite categorii de produse sau servicii), alte tipuri de marci (holograme, marci in miscare, marci olfactive).

Taxele pentru marcile comunitare cuprind o taxa de baza, pentru depunerea cererii de marca individuala, in cuantum de 1050 Euro (care acopera 3 clase de produse/servicii, iar pentru fiecare clasa suplimentara se percepe o taxa de 150 Euro/clasa), ce urmeaza a fi platita in termen de 30 de zile de la data depunerii, iar pentru o marca colectiva taxa este in cuantum de 1800 Euro.