Contractul de achiziție publică

Avocat comercial. Contractul de achiziție publică

Orice cheltuială publică importantă începe cu o procedură de achiziție publică. Astfel, legiuitorul a reglementat clar modul de realizare a achiziţiilor publice, procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi de organizare a concursurilor de soluţii, instrumentele şi tehnicile specifice care pot fi utilizate pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, precum şi anumite aspecte specifice în legătură cu executarea contractelor de achiziţie publică.

Cadrul legal în materie de achiziții publice a fost reglementat în România prin transpunerea unor directive ale UE, acestea determinând schimbări majore în modul de atribuire a contractelor, transparența procedurilor și creșterea concurenței între operatorii economici.

O achiziție publică, așa cum a fost definită în Legea nr. 98/2016 este achiziția de lucări, de produse sau de servicii prin intermediul unui contract achiziţie publică de către una ori mai multe autorităţi contractante de la operatori economici desemnaţi de către acestea, indiferent dacă lucrările, produsele sau serviciile sunt destinate ori nu realizării unui interes public.

Contractul de achiziție publică este un contract cu titlu oneros, încheiat în formă scrisă între unul sau mai mulți operatori economice și una sau mai multe autorități contractante și care are ca obiect execuția de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii.

Tot în materia achizițiilor publice, regăsim și noțiunea de licitații publice, aceasta fiind modalitatea de atribuire a unui contract achiziție publică către un operator economic. Procedura se poate desfășura sub formă de licitație deschisă, licitație restrânsă, licitație electronică sau prin negociere și are caracter competitiv și trebuie să fie guvernată de transparență și criterii obiective de evaluare.

Societatea Românească de Avocatură Pavel Mărgărit și Asociații recomandă apelarea la serviciile unui avocat corporate sau avocat contracte civile pentru a beneficia de consultanță achiziții publice, ce include, printre altele, explicarea cadrului legal aplicabil, evaluarea eligibilității firmei pentru participarea la licitații publice, licitație deschisă, licitație restrânsă  și analizarea documentației de atribuire (fișa de date, cerințe tehnice, criterii de selecție).

Avocat achiziții. Etapele procedurii de achiziție publică

Procedurile de achiziții publice pot fi destul de complexe, mai ales în cazul apar și contestații împotriva modului de atribuire a contractului de achizitie publică, iar durata acestora poate varia de la câteva săptămâni la câteva luni. Un avocat comercial sau un avocat achiziții publice poate reduce riscurile de întârziere și ajută la accelerarea procesului, în limitele legii. Procedura se desfășoară etapizat, începând cu planificarea procedurii și terminând cu constatarea erorilor întâlnite în procesul de achiziție publică.

Prima etapă a planificării include identificarea necesităților, consultarea pieței, elaborarea referatelor de necesitate, întocmirea documentației de atribuire și a strategiei de contractare.

Urmează etapa de organizare si inițiere a procedurii, urmată de etapa atribuirii contractului de achiziții publice. În cadrul acestor etape se are în vedere publicarea anunțului de către autoritatea contractantă, primirea ofertelor, evaluarea acestora și atribuirea contractului. După atribuire, autoritatea contractantă monitorizează implementarea contractului sau a acordului cadru și aspectele privitoare la modificarea contractului sau subcontractare.

Societatea Românească de Avocatură Pavel Mărgărit și Asociații vă sfătuiește să luați legătura cu un avocat corporate sau cu un avocat contracte civile pentru a beneficia de consultanță achiziții publice. Însă, rolul avocatului în procedura de achiziții publice nu se rezumă doar la consultanță. Acesta vă poate ajuta la redactarea ofertei tehnice și financiare în conformitate cu cerințele legale, redactarea eventualelor contestații la CNSC sau acțiuni în instanță dacă există nereguli în procedură. Mai mult, un avocat verifică clauzele contractului de achiziție publică, participă la negociere în limitele permise de lege și sprijină gestionarea relației contractuale.

Nu navigați prin aceste provocări singuri. Contactați-ne astăzi pentru asistență expertă adaptată nevoilor dumneavoastră.

Avocat achiziții publice. Licitații publice

Procedura licitației publice se desfășoară cel mai adesea sub formă de licitație deschisă sau licitație restrânsă. Licitația deschisăpresupune faptul că oricine poate depune o ofertă. Astfel, în urma publicării anunțului de de participare în SEAP, orice operator economic înregistrat are dreptul de a depune o ofertă. Ofertele depuse sunt analizate de autoritatea contractantă, fiind aleasă cea care corespunde criteriilor impuse.

Pe de altă parte, licitația restrânsă se desfășoară în două etape, adică oricine poate solicita participarea la o procedură restrânsă, dar numai cei care sunt selectați pot depune o ofertă.

În urma desemnării operatorului economic care îndeplinește criteriile impuse se semnează contractul de achiziție publică și se afișează în SEAP anunțul de atribuire.

Un avocat achiziții publice sau un avocat corporate vă poate oferi consultanță achiziții publice  privind clauzele unui contract achiziție publică, negociere competitivă, redactare și revizuire documentație sau oferte de contractare.

În acest context, Societatea Românească de Avocatură Pavel Mărgărit și Asociații oferă servicii juridice la un înalt standard profesional în diverse arii de practică, inclusiv în cele care privesc achiziții publice, licitații publice sau contracte civile, echipa noastră demonstrând o înțelegere complexă a reglementărilor privindlegea achizițiilor publice, oferind soluții juridice clare și eficiente tuturor clienților care au solicitat serviciile unui avocat comercial.

Societatea Românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2025, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 3 în România în clasamentul firmelor de avocatură de business cu cea mai relevantă expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2025. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singură societatea de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution. Toate informațiile relevante privind societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații, se regăsesc pe portalul www.avocatpavel.ro.

Articole din aria de practica

închidere firmă

Cum se închide o firmă în România în 2025: Dizolvare, Lichidare și Radiere

În România, procedura de închidere firmă este una strict reglementată de Legea nr. 31/1990, republicată, privind societățile comerciale, iar parcursul său presupune trei etape fundamentale: dizolvare firmă, lichidare firmă și, în final, radiere firmă din Registrul Comerțului. Aceste etape marchează tranziția de la simpla decizie de încetare a activității până la ștergerea definitivă a persoanei […]

Procedura de Executare Silită

Procedura de Executare Silită: Soluții Legale, Drepturi și Pași de Urmat

Procedura de executare silită este un proces juridic riguros, reglementat de Codul de Procedură Civilă, care are scopul de a asigura aducerea la îndeplinire a unor obligații constatate prin titluri executorii. În situația în care debitorul nu își execută de bunăvoie datoriile, creditorul are posibilitatea de a solicita intervenția organelor competente pentru declanșarea executării silite. […]

Modificări importante la Legea nr. 85/2014

Opinie avocat: Guvernul rescrie Legea Insolvenței – Răspundere extinsă și proceduri accelerate

Avocat insolvență în România: Modificările din noua lege și răspunderea administratorilor Guvernul a anunțat recent un pachet de modificări importante la Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire în insolvență și în procedura insolvenței, justificând necesitatea acestora prin necesitatea de a eficientiza recuperarea creanțelor și de a reduce durata proceselor. Nucleul acestor schimbări este extinderea […]

Procedura concordatului preventiv

Care sunt cele mai importante provocări ale concordatului preventiv?

Care sunt principalele etape ale procedurii concordatului preventiv? Concordatul preventiv reprezintă o soluție legală eficientă, oferind un cadru reglementat pentru restructurarea datoriilor și evitarea procedurii de insolvență. Totuși, această procedură nu este lipsită de provocări semnificative. Procedura concordatului preventiv este reglementată de legea 85/2014 insolvență, iar parcurgerea corectă a etapelor este esențială pentru succesul restructurării […]

Procedura concordatului preventiv

Concordatul preventiv în România

Mecanism de restructurare util pentru antreprenori și creditorii lor Procedura concordatului preventiv este procedura judiciară de prevenire a insolvenței reglementată de legea 85 insolvență, a cărei deschidere suspendă executările silite în condițiile legii, iar debitorul poate redresa activitatea și achita total sau parțial creanțele afectate, în baza unui plan de restructurare votat de creditorii ale […]

Lichidarea unei afaceri în România

Cum să lichidezi legal o afacere în România

Procedura de dizolvare și lichidare voluntară prin Registrul Comerțului Lichidarea unei afaceri în România este un proces mult mai complex decât o simplă decizie luată de asociați. Este necesară de o procedură de lichidare bine definită, conform reglementărilor legislației comerciale, precum și de asistența unui avocat comercial sau a unui avocat firme cu experiență relevantă. […]

Cum se poate respinge o cerere de deschidere a procedurii de insolvență

Prezentare procedura insolvenței

Analiză avocat. Procedura insolvenței explicată Avocat drept comercial. Ce presupune procedura de insolvență? Conform dispozițiilor prevăzute în legea insolvenței 85 2014, insolvența este acea stare a patrimoniului unui debitor care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile. În continuarea definiției legale, legea insolvenței mai stabilește și două situații […]

insolventa persoana juridica

Regimul juridic al sechestrului asigurător în procedura insolvenței Nordis

Parte civilă sau creditor? Prezentul articol analizează impactul procesului penal asupra procedurii de insolvență, în lumina jurisprudenței care abordează relația dintre măsurile asigurătorii dispuse în cadrul unui proces penal și procedura insolvenței, respectiv Decizia nr. 1/2020, care stabilește că existența unor măsuri asigurătorii instituite într-un proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice (firmă în insolvență), […]

procedura insolvență persoane juridice

Tabelul preliminar al creditorilor Nordis Management SRL

Care este stadiul procedurii insolvenței pentru Nordis Management SRL? Începutul acestei săptămâni debutează cu publicarea tabelului preliminar al creanțelor debitorului Nordis Management SRL, document esențial în procedura insolvenței, care stabilește cuantumul și structura datoriilor companiei față de creditori. Acesta oferă o imagine clară asupra obligațiilor financiare asumate de debitor și reprezintă un pas important în […]

apartamente nordis

Alternative legale pentru cumpărătorii de apartamente nordis

Opțiuni și soluții pentru cumpărătorii de apartamente nordis Cumpărătorii de apartamente nordis se confruntă în prezent cu o situație juridică dificilă, având în vedere intrarea în procedura insolvenței a dezvoltatorului imobiliar. Dezvoltatorul imobiliar aflat în insolvență este supus unui proces în care administratorul judiciar devine responsabil pentru gestionarea activelor și datoriilor firmei. În acest context, […]

declaratia de creanta

Declarația de creanță în România

Deschiderea procedurii insolvenței în România. De ce este importantă declarația de creanță? Astfel cum este prevăzut în Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței şi de insolvență, prin insolvență se înțelege acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile și care […]

Legal 500

Legal 500: Pavel, Mărgărit si Asociații – Locul 3 in Romania 2024

Societatea Românească de Avocatură Pavel Margarit si Asociatii este una dintre cele mai bune firme de avocatură din România recunoscută pe Locul 3 în România de către directorul internațional Legal 500 din Londra in 2024 Societatea românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este prezentă în 2024, în topul firmelor de avocatură din România, în […]