Prin proiectul legislativ se doreste crearea unui cadru legal complex si cuprinzator in ceea ce priveste contractele de credit garantate cu bunuri imobile destinate consumatorilor. Proiectul isi propune atat transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2014/17/UE cat si reglementarea unor aspecte specifice pietei si practicilor nationale.

De asemenea, intermediarii trebuie sa tina cont de o gama larga de produse de pe intreaga piata si sa recomande cele mai adecvate produse consumatorului, in functie de situatia personal si financiara a acestuia.

In ceea ce priveste imprumuturile in moneda straina, Directiva europeana precizeaza, in partea introductiva, faptul ca, urmare a riscurilor semnificative aferente imprumuturilor in valuta straina, este necesar sa se prevada masuri pentru a asigura constientizarea de catre consumatori a riscului pe care si-l asuma, precum si posibilitatea consumatorilor de a-si limita expunerea la riscul ratei de schimb valutar pe durata creditului. In acest sens si in acord cu prevederile actului normativ european, Proiectul prevede dreptul consumatorilor de a-si converti contractul de credit intr-o moneda alternativa, precum si alte posibilitati de reducere a costurilor de creditare. Necesitatea acestor masuri este cu atat mai mult dovedita avand in vedere actuala criza declansata de cresterea brusca a CHF si de impactul puternic resimtit de peste 80 000 de consumatori si de familiile acestora.

In ceea ce priveste executarea silita, Proiectul de act normativ tine seama, si pentru aceste aspecte, de cele prevazute in Directiva 17/2014/UE, respectiv de faptul ca este important ca creditorii sa gestioneze in mod proactiv riscul de credit emergent inca dintr-un stadiu incipient. De asemenea, trebuie adoptate masurile necesare pentru a asigura faptul ca creditorii exercita indulgenta rezonabila si fac incercari rezonabile de a solutiona situatia prin alte mijloace inainte de initierea procedurii de executare silita.

Aceste masuri sunt necesare avand in vedere consecintele importante pe care le produce executarea silita asupra consumatorilor, a creditorilor, si, eventual, asupra stabilitatii financiare. Astfel, proiectul cuprinde prevederi referitoare la dobanzile penalizatoare, respectiv faptul ca acestea se aplica la valoarea principalului restant, iar nu la soldul creditului si nu trebuie sa depaseasca cuantumul necesar pentru a compensa creditorul pentru costurile suportate in urma nerambursarii. De asemenea, se prevede ca, dupa declararea scandentei anticipate se poate percepe doar o dobanda de penalizare care nu poate depasi dobanda legala, iar pe parcursul procedurii de executare silita se interzice perceperea dobanzilor si a dobanzilor penalizatoare.